فایل اکسل کنترل تغییر شکل تیرهای بتنی

 

به نقل از کانال مهندس رضا سلطان آبادی:

 کنترل خیز تیرهای بتنی با سادگی تیرهای فولادی امکان‌پذیر نیست و نرم‌افزار ETABS و SAFE نیز قادر به انجام این کنترل نیستند. انجام این کنترل مطابق مراجع با محاسبات نسبتاً طولانی همراه است و در بعضی مواقع مهندسین محاسب از انجام آن صرف‌نظر می‌کنند.

 در فایل اکسل ضمیمه به‌راحتی می‌توان با واردکردن مساحت آرماتورها در شش ناحیه (سه ایستگاه در ابتدا، وسط و انتهای تیرها در وجه بالای تیر و سه ناحیه دیگر در وجه پایین تیر) و واردکردن لنگرهای خمشی بدون ضریب برای حالاتی که در ادامه گفته می‌شوند ممان اینرسی مؤثر تیر موردنظر را محاسبه کرد. 

🔹 لنگرهای خمشی که باید از ایتبس خوانده شود به شرح زیر هستند:
پارامتر Ma(D)= لنگر خمشی ناشی از بار مرده تنها بدون ضریب
پارامتر Ma(D+L)= لنگر خمشی ناشی از مجموع بار مرده و زنده بدون ضریب
پارامتر Ma(sus)= لنگر خمشی ناشی از بارهای ماندگار که شامل بار مرده، بار معادل تیغه‌ها هردو با ضریب یک و درصدی از بار زنده که معمولاً 30 درصد در نظر گرفته می‌شود.

🔹 با معرفی لنگرهای فوق در هر ایستگاه در سلول‌های مشخص شده، درنهایت نسبت ممان اینرسی مؤثر به ممان اینرسی ناخالص مقطع به شما نمایش داده می‌شود (مثلاً Iavg(d)/Ig). درنهایت با اعمال این ضرائب به تیر موردنظر تغییر شکل ایجادشده تحت بار مرده تنها، بار مرده و زنده و همچنین بار ماندگار به شما گزارش داده می‌شود. با محاسبه تغییر شکل‌ها و مطابق مراجع به‌راحتی و از خود ایتبس می‌توان تغییر شکل تیرهای بتنی را محاسبه کرد (پیشنهاد می‌شود از کتاب طراحی سازه‌های بتنی جلد دوم آقای دکتر مستوفی نژاد استفاده شود).

این فایل اکسل کاری است از آقای مهندس رضا طهماسب 

 

 

فایل اکسل کنترل تغییر شکل تیرهای بتنی

  •  Moment of inertia reduction factor.xlsx
  •  23.6 کیلوبایت